אשת חיל – שיר הלל לאשה היהודייה, האמנם?


אשת חיל מוגדר כשיר הלל לאשה ולא ברור מדוע. אני הייתי אומר שזהו שיר אנטי האשה המצויה.

לא מזמן שהיתי אצל מישהו בשבת, האיש שר בליל השבת את פרק מספר משלי, פרק ל"א, פסוקים י-לא, וכל הקהל הצטרף אליו לשירה יפה בציבור. (יש מנהג של דתיים לשיר את זה לפני הקידוש) בהקדם עיינתי בויקיפדיה ושם נכתב שזהו שיר הלל לאשה. והנה אביא לפה הטקסט עם מעט הערות שלי כדי שתוכלי להבין את גישתי לשיר.

אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא (אין נשות חיל חוץ ממך); וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ. בָּטַח בָּהּ, לֵב בַּעְלָהּ; (רוב הבעלים לא בוטחים) וְשָׁלָל, לֹא יֶחְסָר. גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל, יְמֵי חַיֶּיהָ (רובן גומלות רע). דָּרְשָׁה, צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ, בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ. (רובן לא עושות(. הָיְתָה, כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק, תָּבִיא לַחְמָהּ. וַתָּקָם, בְּעוֹד לַיְלָה, וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ; וְחֹק, לְנַעֲרֹתֶיהָ. זָמְמָה שָׂדֶה, וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ, נטע (נָטְעָה) כָּרֶם. (רובן לא) חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ, זְרוֹעֹתֶיהָ (). טָעֲמָה, כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בליל (בַלַּיְלָה) נֵרָהּ. ((. יָדֶיהָ, שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ, תָּמְכוּ פָלֶךְ. כַּפָּהּ, פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ, שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן. לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ, לָבֻשׁ שָׁנִים. מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ. (רובן לא) נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ, עִם זִקְנֵי אָרֶץ. (רובם לא(. סָדִין עָשְׂתָה, וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר, נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי. עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק, לְיוֹם אַחֲרוֹן. פִּיהָ, פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד, עַל-לְשׁוֹנָהּ. (רובן טפשות ורעות(. צוֹפִיָּה, הילכות (הֲלִיכוֹת) בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת, לֹא תֹאכֵל. (רובן לא רואות העתיד ועצלות(. קָמוּ בָנֶיהָ, וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ, וַיְהַלְלָהּ.(רובן לא מהוללות על ידי בניהן ובעליהן(. רַבּוֹת בָּנוֹת, עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ, עָלִית עַל-כֻּלָּנָה. (את בסדר וטובה גם מהטובות ביותר(. שֶׁקֶר הַחֵן, וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת-ה', הִיא תִתְהַלָּל. תְּנוּ-לָהּ, מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ. (אחרי מה שהאמה העבריה עשתה, מגיע לה לפעמים בונוס, אשה המצייתת לגבר נחשבת יראת שמים ויכולה להתהלל(.

לסיכום, משמע שהאשה הרגילה היא לא טובה ורק אשה אחת מני רבות היא בסדר. בכל מקרה, טוב ורע זה עניין יחסי, ובד"כ הטוב הוא הוא המיעוט, אולם השאלה הנשאלת היא, מדוע האשה לא טובה? בטקסט שלנו אנו רואים שהיא עצלה, טפשה לא מתפקדת ולא נאמנה.

בדורות עברו היה עניין לחנך את האשה לצייתנות גבוהה לגבר ודאגו להשתמש בשיר זה. והיום למרבה האבסורד, העניין נתפס כמחמאה לנשים. ואני שואל את עצמי כמה טיפש הציבור יכול להיות?! הגיע הזמן לחבר שיר כזה על רוב בני האדם ולא רק על נשים.

6 מחשבות על “אשת חיל – שיר הלל לאשה היהודייה, האמנם?

  1. ohris

    הרהרתי בזה פעם וחשבתי שהסיבה לקנוניות של אשת חיל היא כי לא נמצא טקסט אחר במקורות. קח את שירת דבורה, למשל. שם הדברים חמורים יותר – דבורה, כאישה, לועגת לשטחיות הנשים המעוניינות רק ב"שלל רקמה" ולסנטימנטליות הנשית של אם סיסרא ש"בעד האשנב תייבב".
    ובעצם, המחמאה היחסית היא המחמאה התנ"כית היחידה. גם את אלוהים מחבר תהילים מפאר: "כי כל אלוהי העמים אלילים, וה' שמים עשה". והאדם המומצע, גם הוא לא מציאה גדולה: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים…"

    אהבתי

    1. Georgvon1 מאת

      מאשרי האיש לא ניתן ללמוד כמות, ייתכן מאוד שהמיעוט הוא החוטא ואשרי מי שלא מן המיעוט. לעומת זאת באשת חיל יודעים שהאשה הטובה היא המיעוט.

      אהבתי

  2. max maxmen

    אוקיי, כמו כל דבר עתיק הביקורת כלפיהם נשמעת שטחית. הרי אנו לא מכירים את האקלים התרבותית של זמנם, כמה נשים למשל היו נאמנות לבעליהם (סתם שאלה למה נאמנות זאת צייתנות ?! נאמנות זה הבסיס הראשון לעצם הנישואין הרי לא תרצה לגדל ולפרנס את הילד של השכן ולחשוב שהוא שלך) וכמה נשים בזמן המשורר היו עצלניות וכו' וכו' ככה שלבקר אותו נשמע סתם ביקורת לשמה.
    פעם מישהו שאל אותי למה בזמן התלמוד נאמר שנשים דעותיהן קלות ?! כאילו התלמוד היה שוביניסט.
    עניתי לו כמובן שהם סיפרו לנו מציאות, כלומר זה היית המציאות בזמנם. רוב הסיכויים שבימינו שנשים כמו גברים מקבלים חינוך חובה בחינם, שמצב כזה לא יהיה. ובאמת לדעתי היום הגברים הם דווקא שדעתם קלות מול נשים היום.
    לסיכום:
    אי אפשר לבקר בהווה תרבויות שונות בלי להכיר לעומק את התרבות. ק"ו תרבויות של לפני אלפי שנים.
    קחו דוגמא דיי קלה. הפרדה החרדית ברשות הרבים מתפרשת בתרבויות אחרות כהדרת נשים. אז הנה לך דוגמא של הווה שאי אפשר לבקר בלי להכיר אז ק"ו העבר הרחוק.

    המנהג לומר את זה בליל שבת, בא בגלל החובה של הבעל לפקוד את אשתו בשבת. אז המנהג של לומר שיר השירים בשישי ולשיר את אשת חיל בליל שבת בא לתת שומת לב לחובה שיש לו היום.
    מסופר במקורות שאיזבל המלכה, אשת אחאב – מלך ישראל. סבלה מבעל קר כקרח (כלומר היה אדם עסוק מאוד) ולכן לא פקד אותה כמעט. אז מה היא עשתה ? פסל בשבילו פסלים של נשים ערומות ושמה לו את הפסלים בכל מקום אפי' במרכבה שלו, כלומר זאת היית הדרך של איזבל לקבל מה שמגיע לה. וביהדות עשו את זה ביותר תבונה כמו לומר שיר השירים ולשיר אשת חיל בכל שישי.

    לימים הבעלי הגאווה לא יכלו לסבול את זה. אז מה, לבטל את המנהג הזה ? הרי לא יכולים !! אז התחילו לתת פרשנויות דביליות כאילו מדובר על שיר הלל לאלוהים. כלומר בתכלס היום ששרים את השיר ואומרים שיר השירים, בשניהם אף אחד לא מתכוון לאישה רק לאלוהים. במילא הביקורת לא במקום אפי' אם הייתי זורם איתך עם הפרשנות שלך.

    אהבתי

    1. max maxmen

      לגבי הפרדה\הדרת נשים אצל החרדים שאזכרתי לעיל, כתבתי מאמר ביקורת חזק על הנושא בשם "אנטישמיות מודרנית – הדרת נשים" והנה הלינק למאמר. https://socialrevolutioninhumanthinking.wordpress.com/2017/07/04/%D7%90%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A8%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%AA-%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D/

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.