לאחר אחד מסבבי האלימות בישיבת פוניבז’ בין המחבלים לשונאים נוצר דיון בוועד, בחדר אוכל, בבייס מאטעס בנושא. הרוב לא ידע מימינו ומשמאלו פשוט היו עדר כבשים ירושלמי. אך חלק מהחברים אחזו ואמרו שהרב אלישיב אמר שצריך להיות כמו דעת המחבלים. כמה אחרים, נראה לי שהיו “שונאים שקטים”, שתקו. אחד קם ואמר, בן כמה הרב אלישיב? […]
כתבנו לענייני תרבות דיבר עם כמה חרדים בארץ ישראל וחזר עם תובנות מעניינות לגבי החרדים המתחזים הקוראים לעצמם אנוסים כמו אנוסי ספרד. הכוח עובד בצורות שונות בשעתו חשבתי שזו טעות להכריח אנשים לחיות בתלות בחברה האדוקה החרדית שלנו ולהשמיץ אנשים שרוצים לעזוב את המגזר. ראיתי בעניין מניעת הוצאת פסולת וקידום בעיות של חבר’ה השונאים את […]
כתבנו לענייני תרבות השתתף בשמחת אירוסין של חברותא והחליט בעקבות כך למחות ולכתוב על העניין. הוזמנתי אמש לאירוסין של חבר טוב מן המגזר שלי. חרדי מודרני, בוגר ישיבה נחשבת, עובד, אבל צדיק. להפתעתי האירוסין היו בסלון קטן וצפוף. ולכן שאלתי עצמי מה העניין במקום כזה צפוף?! ובפרט שהעניין היה נגד החוק, היה שם יותר מעשרה […]
מאמר שפירסם כתבינו לענייני חילונים בנוגע לכפיית החינוך והשעבוד על צעירי הצאן בעקבות נפילה של בת אדוקים אל החופשיים “ואמר ר’ יצחק יסכה זו שרה ולמה נקרא שמה יסכה שסכתה ברוח הקדש שנאמר (בראשית כא, יב) כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה ד”א יסכה שהכל סוכין ביופיה”. מגילה יד א גם אני ראיתי את […]
כתבנו חשב על התנגדות הפלג ומסר על זה שיעור בקהילה. הרבי שליט”א אהב מאוד וביקש מכתבנו לענייני תרבות העלות העניין על הכתב לתועלת הקהילה ועם ישראל. והנה הדברים להלן. דיברתי באיזשהו מקום על הפלג הירושלמי בהקשר להתנגדותם החזקה לגיוס לצבא ההגנה לישראל וכן על התנגדותם לחוקי הקורונה הישראליים-החילונים. עלתה בי תובנה נאה ורציונלית על התנהגותם […]
ווארט מבהיל מהרבי שליט”א בעניין ריחום על הבריות. ודברי הרבי הם על דרך צחות ויש להבין את דבריו שאין לעשות יותר מידי עד שהאדם נהיה חלש ואז העולם הבזוי בז לו ומצר את צעדיו. תניא ר’ גמליאל ברבי אומר (דברים יג, יח) “ונתן לך רחמים ורחמך והרבך” כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים […]
כתבנו לענייני חילונים ראה מאמר של חברת פרלמנט לשעבר במדינה הציונית. כתבנו לא הסכים עם מה שהיא אמרה שהרצל תמך בדת ישראל ולכן החליט לאזור עוז ולהגיב כנגדה. לאחר שהדברים פורסמו חשבנו שכדאי לחלוק העניין עם הציבור של הקהילה. עליזה לביא במאמרה אומרת שיחסו של הרצל היה חיובי לדת ולא כאל תפיסות מיושנות שצריכות לחלוף […]
כתבנו לענייני תרבות קיבל הזמנה ייחודית לערב שירה חרדי מחתתרתי מהפכני במיקום סודי ביער ירושלים. כתבנו נהנה מהערב והחליט לכתוב על העניין. ביער ירושלים באחד מהלילות החמים של השנה התכנסו 30 צעירים חרדים נבחרים. מדובר במשוררים ואוהדי השירה והתרבות במרחב החרדי הירושלמי. הצעירים באו במסירות נפש על אף החום הכבד והפתיעו את המארגנים בזאת שבאו […]
דברי הרבי שליט”א בעניין ואהבת לרעך כמוך. דברים נאים וחשובים כנגד אלימות הדיבור והכתיבה בהעולם המתעטפים באיצלא של מידות טובות. יוצא ביום יום לשמוע אנשים צדיקים גדולים בשאיפתם האומרים שחשוב לקיים את המשפט “ואהבת לרעך כמוך”. והם אומרים או מרמזים שהם מקיימים העניין בשונה מאחרים שלא. אוהב אנוכי לדון לכף זכות את ההתנהגות הקיימת ולא […]
אני מכירה שתי הצדקות להתערבות המדינה בחינוך שהורים חרדיים מעוניינים להעניק לילדיהם:
1. הגנה של המדינה על טובת הילד. גם כנגד מעשי הוריו ומחדליהם.
בעיקר כאשר ההורים מתעלמים מהחובה ללמד את הילדים מלאכה / לפרנס את עצמם ואת משפחותיהם העתידיות
2. נסיון להקטין את השלכות הכלכליות של החינוך החרדי – על הציבורים הנתבעים לממן את המגזר החרדי ולסבסדו.
למעשה, ניסיון לצמצם את כשל השוק, במדינות רווחה, שנקרא תופעת הטרמפיסטים.
לגבי סעיף 2 כתבה, מאוד קריאה ודי קצרה, של הכלכלן עומר מואב.
https://omermoav.com/%d7%94%d7%a2%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%9e%d7%92%d7%96%d7%a8-%d7%94%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99-%d7%9c%d7%9b%d7%9c%d7%9b%d7%9c%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%aa/
אהבתיLiked by 1 person
תודה. לגבי סעיף 2, אז אפשר ליקר את הוצאות הבריאות למי שלא עבד מספר שנים ואינו נכה. וכך לא הפיל עלות של בריאות על שאר המגזר. עוד דבר שאפשר לעשות זה לתקצב קצבת ילדים בהתאם להכנסות ההורים, להפחית למי שהוריו לא עובדים מס' שנים, בעצם המדינה מעודדת ילודה בחברה פחות יצרנית. לא בהכרח יש חובה על המדינה בשם כשל שוק להקים בית ספר.
אהבתיאהבתי
בעולם הפטריאכלי העתיק (וגם בתקופתנו במדינות מוסלמיות מסוימות) ילדים (ונשים) נתפסו כחלק מהרכוש של אב המשפחה /הפטריארך. בדומה לכל שאר משק החי שלו.
האב היה רשאי לשלוח אותם לעבוד החל מגיל 6 -7 במקום לתת להם השכלה, למכרם לעבדות, להטיל בהם מומים ואפילו להכותם עד מוות.
(*יתכן* ודין בן סורר ומורה ביהדות הוא הד לתפיסת עולם זו. אך איני מספיק מתמצאת).
אבל השקפת העולם הרווחת כיום, בעיקר במדינות מערביות יהודו-נוצריות, היא שלכל ילד קיימות "זכויות טבעיות". כולל הזכות לחיים, לבריאות, להגנה, להשכלה ועוד. למרות שניתן להתווכח על הגדרת כל סעיף וסעיף ועל סימון גבולות שחורים, אפורים ולבנים – לרוב אין מחלוקת על המצבים הקיצונים.
אחד מהתפקידים הנתפסים של מדינת רווחה הוא להגן על זכויות כל חסרי הישע. ילדים הם קבוצת חסרי הישע הגדולה ביותר. אם להערכת רשויות המדינה ההורים מזניחים, מתעללים או פוגעים בכל דרך אחרת בזכויות הבסיסיות של ילדיהם – המדינה רשאית / חייבת להוציא את הילדים, כולל בכוח הזרוע, מחזקת הוריהם. או להכריח את הוריהם לנהוג בהם כהלכה. לתפיסתה.
בהמשך לתפיסת עולם זו – המדינה תמצא בדילמה בלתי פתירה בכל מקרה בו הענשת ההורים תפגע גם בילדיהם. ברור שילדים אינם אמורים להענש בגלל חטאי הוריהם. כולל במקרים שבהם הוריהם, הבריאים בגופם ובנפשם, בחרו שלא לעבוד.
קיצוץ קצבאות הילדים ו/או ייקור תשלומי הבריאות שהם נתבעים לשלם (כהצעתך) – בהכרח יפגע לא רק בהורים אלא גם בילדיהם.
כלומר, לא רק שאיכות החינוך של הילדים החרדים לא תשתפר אלא שסביר להניח שסל התזונה של ילדים אלו יצומצם ושירותי הרפואה שלהם יורעו.
מה הואילו חכמים בתקנתם?
אהבתיLiked by 1 person
בפועל המדינה מעודדת כך ילודה במגזר הלא יצרני על חשבון המגזר היצרני.
אפשר להגיד שפוגעים בקצבאות של מי שיוולד בעתיד. ולא מי שקיים כיום.
אהבתיאהבתי