נישואים מעורבים בין חרדי לחילוניה


חיפשתי כמה ימים רעיון לכתיבה ולא מצאתי. והנה נתקלתי בשאלה שהגיעה לקבוצה שבה אני חבר. וחשבתי במקום לענות בקבוצה, אענה פה. וכך כל מי שירצה יוכל לקרוא, ולא רק החברים בפורום שבו ראיתי השאלה. והנה ציטוט השאלה:

היי חברים יש לי שאלה ואם אפשר לענות תשובה מפורטת❤
אתם מאמינים בזוגיות שהגבר חרדי והבחורה חילוניה?
אצלי זה קורה אבל זה מרגיש לי מאוד הזוי ואת האמת זה מפחיד אותי בטירוף כל הסיפור הזה כי הרי אם אני מסתכל קדימה אני רוצה שהילדים שלי יגדלו בבית של תורה ויראת שמים אבל אם יש אמא לא דתייה איך זה אמור לקרות?
*חייב לציין שמדובר באמת בבחורה טובה רק פשוט לא דתייה. שבת. כשרות. צניעות. פחות מדבר אליה לצערי😓

עד כאן ציטוט השאלה, וכעת לתשובה:

לדעתי לדת הרשמית הפורמלית אין בעיה, שהרי לא נאמר איסור של לא תישא חילונים. והנה מה שנאמר בספר שמות, פרק ל"ד, יב-טז:

הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָּא עָלֶיהָ: פֶּן-יִהְיֶה לְמוֹקֵשׁ בְּקִרְבֶּךָ. כִּי אֶת-מִזְבְּחֹתָם תִּתֹּצוּן וְאֶת-מַצֵּבֹתָם תְּשַׁבֵּרוּן; וְאֶת-אֲשֵׁרָיו, תִּכְרֹתוּן. כִּי לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר: כִּי ה' קַנָּא שְׁמוֹ, אֵל קַנָּא הוּא. פֶּן-תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ; וְזָנוּ אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם וְזָבְחוּ לֵאלֹהֵיהֶם, וְקָרָא לְךָ, וְאָכַלְתָּ מִזִּבְחוֹ. וְלָקַחְתָּ מִבְּנֹתָיו לְבָנֶיךָ; וְזָנוּ בְנֹתָיו אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶן, וְהִזְנוּ אֶת-בָּנֶיךָ אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶן.

רואים שהבעיה עם יושב הארץ ולא עם בן ישראל חוטא. מצד שני יבוא מישהו ויגיד שסוף כל סוף בן הזוג החילוני יכול להשתנות את הצאצא המשותף לדת החילונית. ואכן יש כאן בעיה, השאלה אם זה אסור. נראה לי שניתן לדייק שהבעיה היא לזנות אחר אלוהים אחרים ולא אחרי אמונה בכלום או מסורתיות חילונית בסיסית. הדת פחות מקפידה על חטאים.

העניין מזכיר את העניין מכנר על הגג: "ציפור יכולה לאהוב דג, אבל איפה הם יחיו?! איפה הם יבנו בית ביחד?!".

היכן בני זוג עם סתירות עמוקות יכולים להקים בית? איזה בית זה יהיה? האם הילד יקבל בית או יקבל מצב של בחר כפי יכולתך ומה שנוח לך כלומר יותר מידי בתים ואז יחוש חסר בית?

כאן הייתי מחלק העניין לפי האינטרס של בני הזוג. אם אחד רוצה בנים חילוניים והאחר בנים חרדים, זו בעיה. ואם הם חוששים יותר לא להיות ביחד מאשר הילדים יצאו בצורה אחרת מהם, אז שיקדמו הקשר.

כמובן נשאלת השאלה איך בן זוג חרדי פוגש חילוניה? זה הרי לא נהוג ולא צנוע, והרי למה שהחילוניה תעניק עצמה לפני שהתנסתה במגע ויחסי מין, הרי שמא המגע הרומנטי ויחסי המין יהיו גרועים מאוד. ונראה שיש כאן מצב ביניים, מחד החרדי פה בשאלה מתיר לעצמו להתנסות ולספק סקרנות וכדומה. ומאידך יש לו גבולות אדומים שעליהם הוא לא מתפשר. הוא לא מתפשר על השתייכות והבאת בנים למקום של יראת שמיים. וצריך להבין מה זה אומר, האם הוא יכול לחטוא והבנים שלו לא? או בכלל שהכוונה להשאר שייך למגזר החרדי הנחשב ירא שמיים.

ואגב, יש עמדי עוד ראיות להיתר. ברם אני חושב שזה מספיק.

כמובן שצריך לשאול האם זה משתלם. כיום הזוג מסתדר אחד עם השני. אולם בהמשך בני הזוג יקצינו בתפיסתם, אחד יתעקש על חינוך הילדים בסגנון החרדי והאחר החילוני דמוקרטי ליברלי וכדומה וזה יכול לגרום לקרע.

כאן הייתי ממליץ פילוסופית או פסיכולוגית מי האדם ממול וכמה הוא יתעקש בעתיד – האם הוא יכבד את הפרטנר ואת הזכויות המשותפות הילד או לא. זה הימור, אבל כל נישואין הן בעצם הימור. אז תעשו מה שאתם רוצים אולי זה מה שנקבע לכם.

חשוב להגיד שמבחינת עם ישראל חשוב שיהיה נישואין מעורבים. אם לזמן ארוך נהיה כמה שבטים, נהפוך לכמה ימים. עדיף להשתלב אחד בשני ולחזק את העם.

25 מחשבות על “נישואים מעורבים בין חרדי לחילוניה

  1. אל רום

    מענין מאוד.

    אבל, ועם כל הכבוד ג'ורג'י, לא חשבת על אפשרות נוספת, ממש מתחת לאף שלך ניתן לטעון:

    וזה, שהילדים ייצאו יצורי כלאיים, הייברידים. ייקחו הטוב משני העולמות.

    ולמה מתחת לאף שלך ממש:

    אפשר לטעון שאתה המחשה לא רעה בכלל. אתה שומר מצוות משהו. אבל, גם פילוסוף קצת בנשמה. יש לך סקרנות לגלות דברים, לפתוח אופקים, אתה סבלני לרעיונות שונים של הזולת החילוני וכדומה.

    כלומר, אתה עצמך איזה יצור כלאיים, בין חילוני משהו, לאדם מאמין.

    אז אם יש הידברות, הבנה בין שני בני הזוג, הילדים סופגים אוירה מותאמת ותואמת, וכך יוצאים. הייברידים.

    כפי שיש הרבה מדענים מובהקים, שהם אנשי אמונה, ואנשי מצוות.

    למה לא ?

    לגבי הציטוט, מדובר אגב בכנענים או עממי הארץ. קצת שונה אישה חילונית, שהיא יהודית בדתה. התקופה גם שונה לגמרי. פעם הייתה מצוות ג'נוסייד ממש כלפי עממי הארץ, היום בטח שלאיו.

    נ.ב.: אם חסרים לך נושאים לכתיבה אגב, אוכל להשאיר לך פה בערימות. מותאמים לך אישית אני מתכוון.

    להתראות

    Liked by 1 person

    1. GeorgVon1 מאת

      אל רום, בהחלט, אולי הילד יקח את הטוב מכל העולמות. ברם כריאליסט אני מתייחס להיבטים הרעים ומנסה לסדר אותם.

      אני אכן ייצור כלאיים בין התרבות המערבית למסורת היהודית הקמת אנטי מערבית. ואולי אכתוב על זה משהו בהמשך – חשבתי לכתוב בהקשר של שמירת שבת.

      לגבי מדענים, המדען בדרך כלל עושה ביות ואחד מהצדדים עליון על הצד השני.

      יש לי מאגר נושאים לכתיבה – כותרות עם טיוטות, ברם לא תמיד יש לי חשק לנושאים הללו. כך שבהחלט אשמח לנושא בחודש. ברם אני לא יכול להתחייב שזה יעניין אותי. אני אדם מוזר ולא תמיד יש לי מוזה לדברים שאחרים כן אוהבים.

      אהבתי

      1. אל רום

        לגבי מדענים, אז זה הרעיון של יצור כלאיים. הוא לא רואה סתירה מדען כזה, בין מדעים מדוייקים אפילו, לבין אמונה. זה שאלוהים יהיה דומיננטי, לא סותר למעשה הייברידיות, אלא, מחזק זאת אפילו. הייברידיות, לא מיישם חצי בחצי מדוייק. אלא, שווקטורים שונים, דרים בכפיפה אחת בו זמנית באישיות, ומשקל שונה לווקטור שונה יינתן, בכל מצב דברים נתון.

        אשאיר לך נושאים. מותאמים אישית כפי הבנתי. אם ימצא חן בעינך, מה טוב….

        Liked by 1 person

        1. GeorgVon1 מאת

          פילוסופית אתה צודק, אולם מודולרית זה לא כך. לדוגמה אני מקבל את האמונה המדעית מעל ההסבר הדתי הישן, ברם בערכים אני מקבל את הדת מול הדת המדעית.

          אהבתי

          1. אל רום

            אז אתה הייבריד במובן הזה בדיוק. שאם עסקינן בערכים מופשטים, שחבוקים באמונה, ולא בהוכחה אמפירית, אז אתה דתי. ואם עסקינן בהוכחה אמפירית, אז אתה חילוני בהקשר זה.

            במובן של האמונה אז:

            החדש נסוג מפני הישן אצלך.

            במובן המדע:

            הישן נסוג מפני החדש ( המוכח).

            אז השיפוט שלך, הוא לגופו של ענין. לא הרב קובע בשבילך . אתה קובע לעצמך. שהרי, אם יבוא רב, ויטיף לך דברי הבל, במונחים מדעיים, אפשר להניח, שאתה תדחה זאת, שלא כפי נניח מאמינים אחרים.

            אז אתה בפשטות הייבריד. והמדע מתיישב עם הייברידיות דנן.

            Liked by 1 person

          2. אל רום

            הנה, מענין איך תגיב על הכתבה הבאה:

            תחת הכותר:

            "שופרות, חצוצרות ופיטום הקטורת: מקובלים ערכו "תיקון אווירי" נגד הקורונה"

            כך:

            "רבנים בכירים הקיפו במסוק את כל גבולות המדינה "למען הצלת ושמירת עם ישראל ממגפות קשות בעת הזו", ו"גזרו" שהמחלה לא תבוא בהם; בצפון נערכה "תפילה סלולרית" כדי שלא לסכן את המשתתפים בהידבקות

            תפילה בשמי הארץ נגד הקורונה: רבנים ומקובלים ערכו אתמול (יום ב'), תענית אסתר, "תיקון" מיוחד נגד התפשטות הנגיף בישראל, כאשר טסו במסוק מעל גבולות המדינה – יבשתיים וימיים- ו"גזרו" כי המחלה לא תבוא בהם.

            הרבנים המריאו בשעות הבוקר מירושלים, כשבאמתחתם שופרות וחצוצרות, בהם הריעו ותקעו במהלך הטיסה. בהמשך קראו קטע תפילה מיוחד, "פיטום הקטורת", "למען הצלת ושמירת עם ישראל ממגפות קשות בעת הזו", והמליצו לציבור לקראו בכל יום עד חלוף הקורונה.

            לאחר טיסה מעל כל גבולות המדינה, שנמשכה כשעתיים, עצרו המשתתפים בטבריה, שם התפללו על קבר רבי מאיר בעל הנס, ולאחר מכן המשיכו לעצרת גדולה בקבר רבי שמעון בר יוחאי במושב מירון שבגליל העליון, שחתמה את המסע.

            את התפילה הייחודית ארגנו מקובלים מישיבת "אור הרשב"י" במושב מירון, והשתתפו בה, בין היתר, רבנים בכירים כמו רבה של ירושלים, הראשון לציון, הרב שלמה משה עמאר, חבר בית הדין הרבני הגדול (בדימוס) הרב ציון בוארון, ורבה של רמלה, הרב המקובל יחיאל אבוחצירא.

            תפילה משותפת בנייד או במחשב

            אחר הצהריים ארגנו רבנים מהצפון עצרת נוספת בקבר רשב"י, בהובלת רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב שמואל אליהו – הפעם עם משתתפים "וירטואליים" בלבד, שבשל הנחיות הקורונה של משרד הבריאות הצטרפו לתפילה כל אחד ממקומו באמצעות הטלפון הנייד או המחשב.

            "בהלכה כתוב שאדם שלא יכול להגיע לבית הכנסת – יתפלל לבד בשעה שהציבור מתפללים", הסבירו המארגנים, "כך תיחשב תפילתו יותר ותעלה עם תפילת הרבים". בהתאם לכך הועברה התפילה בשידור חי לאלפים – ואלה הצטרפו אליה בזמן אמת.

            הטקס נערך בשיתוף עם ישיבת ההסדר בעיר, שם אמרו: "בשעה זו, שבכל העולם מתפשטת המחלה שטרם נמצא לה תרופה, עלינו לכוון את ליבנו יחד לאבינו שבשמים ולהתפלל לרפואה שלימה בארץ ישראל בפרט ובכל העולם בכלל".

            כאן:

            https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5691558,00.html

            Liked by 1 person

  2. max maxmen

    מעניין שגם אני ראיתי בטוויטר שאלה שכזו (דיי דומה) וראה מה עניני לה שם.

    ובכן, יש את המישור ההלכתי ויש את המישור הרעיוני\החשיבתית\הפילוסופית
    במישור ההלכתי הטכני:
    ההלכה דואגת להם מעצם ההסכם הנישואין. כלומר היא מתחייבת על פי ההסכם לכל התנאים של ההלכה, אז מה כאן השאלה?
    אם היא לא חושבת לקיים את ההסכם (למשל לא לשמור על טהרת המשפחה = הילדים יהיו בני נדה), אז מתחילה אין כאן קידושין.
    אז בגדול חילוניה שמתחתנת עם חרדי, היא באותו רגע מפסיקה להיות חילונית מעצם שהיא מתחתנת כדת משה וישראל = מתחייבת על ההסכם הנישואין.

    במישור החשיבתית בהנחה ששניהם עומדים על חשיבתם. בוודאי שקשר כזה לא יכול להתקיים אם הקשר מיודע להקים משפחה. והדוגמה שלך מהמקרא, היא דוגמה מאלפת.
    הרי מה הבעיה בלקחת כנענית? שהילדים יזנו אחרי אלוהים אחרים!!! מהי אלוהים אחרים? מהי בכלל אלוהות?
    אלוהות היא סמכות!! ריבון אדם על אדם!! כלומר הילדים מעוברים למולך = לריבון. כלומר לא רק שהגברת ממליך על עצמה ריבון\אלוהים אחרים ('ראה לשון שלימדתיך התורה "מולך" כל שתמליכהו עליך' – תלמוד ירושלמי), היא גם מעבירה את צאצאיה למולך, וגיוס החובה של הרווקים והרווקות תוכיח את זה הלכה למעשה. וגם חוק הריבון טוען בדיוק ככה: “להורים אין בעצם זכות על הילד. הילד אינו קניין שלהם” הם קיבלו מהמדינה את הזכות למלא חובות כלפיו בשל החיבור הביולוגי. (גיל סיגל, פרופ’ למשפטים בקרייה האקדמית אונו וחבר המועצה הלאומית לביואתיקה)

    ואגב: מחשבתית גם חרדי\ת שהוא בחשיבה הלאומנית, אסור להתחתן עמו. כי המטרה היא חירות האדם ובעיקר חירות הילדים, ולכן הרי עושים ברית מילה לילד. ואם חרדי מעביר את זרעו למולך, הוא חייב מיתה, כי אין לו זכות להביא ילד לעולם בלי התנאי של ברית מילה.
    ואנחנו חייבים להבין שברית מילה זה לא האקט אלא המטרה והמטרה כאן היא חירות הילד.

    וכאן אני חוזר לסיפא שלך (כביכול יש איזה עניין לחזק את העם)
    אין טעם בישות דמיונית שאתה קורה לו "עם ישראל" אם הילדים לא בני חורין = ברית מילה. יותר מיזה נאמר בתלמוד שבמקרה כזה: "דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אישה ולהוליד בנים, ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו" (תלמוד בבלי)
    תשים לב לסיפא לעומק: "נמצא זרעו של אברהם כלה מאליו".
    כלומר "אף על פי כן" אם לא נותנים לעשות ברית מילה לילד, עדיף שלא יהיה יותר זרעו של אברהם, כי אברהם הוליד אותם בתנאי זה שיעשו להם ברית מילה = חירות הילד\אדם.
    ראה את מאמרי "ברית מילה בשביל מה?"
    https://socialrevolutioninhumanthinking.wordpress.com/2017/01/25/%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%9C-%D7%9E%D7%94/

    Liked by 1 person

      1. max maxmen

        זה לא כל כך מפחיד, זה פשוט לא מתחבר. כמו שבדיקות דור ישרים לא מאפשר זוג להתחתן, ככה הדין כאן.
        האם תיתן לבן או הבת שלך להתחתן עם בדיקות דור ישרים לא מאפשרים זאת? בוודאי שלא וגם הזוג בעצמו יבין שזה בלתי אפשרי.
        גלגל בגוגל מהי בדיקות דור ישירים שהחרדים עושים לפני כל שידוך
        http://www.doryes.com/

        אהבתי

  3. קמיליה

    עברתי שני שלבי מחשבה.

    תגובה ראשונית שלי:
    ב*כל* נישואים (כולל בין בני זוג מאותו מגזר / תרבות ) קיימים קונפליקטים, מתחים וצורך בהגעה לפשרות (לעיתים קשות ומכאיבות) בין שני בני הזוג.
    אז מדוע להכניס ראש בריא למדי למיטה מועדת לפורענויות? מדוע להתחיל במערכת יחסים מסובכת שבעתיים מהרגיל?

    תגובה לאחר מחשבה שנייה:
    אפשר להצליח בנישואים שכאלו.
    אבל אם, ורק אם, שני בני הזוג מסוגלים לשוחח ביניהם על כל הנושאים המועדים לפורענות (כמו חינוך הילדים, שמירת כשרות בתוך הבית ומחוץ לבית, בילוי שבת בבית הורי הבעל ובבית הורי האישה וכד' וכד' וכד') ולהגיע להסכמות.
    מעין "הסכם טרום נישואים". כוונתי לאו דווקא להסכם פורמלי שנחתם לפני נוטריון, אלא נקודות שיכתבו בכתב ידם למניעת אי הבנות עתידיות. אולי רצוי שיעזרו במגשר או ביועץ נישואים בכדי לדון בנושאים טעונים.

    אם בני הזוג לא יצליחו להגיע להסכמים ולפשרות *לפני* החתונה – אזי כנראה עדיף שלא יתחתנו.
    אבל אם יצליחו – ברור שהם הולכים לנישואים בעיינים פתוחות. אולי יגיעו לנקודת פתיחה טובה יותר מרוב הזוגות הנישאים ללא דיון מראש בנושאים פרובלמטיים פוטנציאלית.

    Liked by 1 person

      1. קמיליה

        במקרה גיליתי היום שקיים ארגון המציע עזרה וקבוצות תמיכה לזוגות שרק אחד מהם שומר מצוות.

        הם אמנם מתמקדים בזוגות נשואים שרק אחד מהם חזר בתשובה או יצא בשאלה. לטענתם הם עזרו לזוגות שכאלו, שנמצאו על סף גירושים, לשמור על זוגיות טובה
        נראה לי שמנגנוני שמירת הזוגיות, גם במצבים מאוד מורכבים שכאלו, אמורים להתאים גם לחרדים/יות ששוקלים להינשא לחילונים/ות.

        https://zoogit.net/?gclid=Cj0KCQjwqp-LBhDQARIsAO0a6aKVW4fz_8k7gJ-6LSoxSfqbGxWzICwglfE2VruBFipC6W9X0fpGxeYaAjrOEALw_wcB

        Liked by 1 person

  4. arikbenedek

    מרתק.
    בדר"כ מנסיוני, האחד מהזוג מתחרד בעקבות הליך של חזרה בתשובה ולא כנקודת פתיחה לנישואים. כמוך זה מהצד של החילוני נראה מוזר לגמרי, אבל מי ידע דרך גבר באשה, או לבו של גבר אל אשה, שהיא בחירתו.
    קצת התמרמרתי ביני לביני על המשפט הזה שלך: "אולם בהמשך בני הזוג יקצינו בתפיסתם, אחד יתעקש על חינוך הילדים בסגנון החרדי והאחר החילוני דמוקרטי ליברלי וכדומה וזה יכול לגרום לקרע.". כידוע לך טוב מאשר לי, הנבואה נתנה בימינו… לכן התחזית האיומה שאתה צופה אינה הכרח, תוצאה לוגית צפויה וכו' מעניין אם קראת/שמעת על הסיפור של שלי רנד וצופית גרנט. חרדי וחילוניה. אלא שהוא חרד לאחר חזרה בתשובה. עם זאת, הוא לא מנע עצמו ממנה, על אף היותו נשוי ולא גרוש. [אני מניח שמזל גדול שלא נולדו להם ילדים, נכון?]
    אגב, בעולם שבו אני חי מקובל יותר החיבור – מסורתי-חילונית.
    כל החותנת שלי התחתנה נישואים שניים לגבר דתי. כשהיתה עמו – מלכת הצדקנות והעמדת הפנים, כשהיתה אתנו, לא נסו שרצים מפיה ו"דבר אחר" מבטנה. הוא לא ידע היא לא סיפרה, והזוג המעורב חי בנחת עד מותו.

    Liked by 2 אנשים

  5. Mellow

    שאלת איך הם נפגשים. יש כל מיני רמות של חרדיוּת כפי שיש הרבה רמות של חילוניוּת. אנחנו רגילים לחשוב על חרדים כעל אנשים שחיים בקהילות סגורות ושמרניות, אבל יש לא מעט חרדים מודרנים שבוחרים ללמוד באקדמיה, להשתלב בשוק הכללי ולצרוך תרבות מערבית. זה כמובן לא אומר שהם בהכרח ירצו לוותר על אישה יראת שמיים או על בית תורני, אבל עצם החשיפה לצורות חיים אחרות מעודדת מידת מה של ליברליות שאין לחרדים שנמצאים ב"מיינסטרים" של החרדיוּת. לראיה הבחור שכתב באותה קבוצה משתמש באינטרנט, וזו כבר איזושהי חריגה מהנורמה של החרדי "הקלאסי".
    באופן אישי, אני חושבת שמה שכמעט תמיד יכריע את הכף יהיה עניין חינוך הילדים. כשיש אהבה, ישנן הרבה פשרות שאנשים מוכנים לעשות, בין היתר להתמודד עם סקס גרוע (או עם היעדרו, במקרה של שמירת נגיעה). אבל כשאנחנו מביאים צאצא לעולם, בדרך כלל נשאף שהוא יהיה הגרסה היותר טובה שלנו, ופה עלולים להתנגש יותר מדי ערכים, אלא אם אחד מבני הזוג יסכים להתפשר. בעיניי זה כבר יותר מהתפשרות, אלא הקרבה. יש מי שיהיה מוכן לה ויש מי שלא, ושני המקרים לגיטימיים.
    יש את הזוג הזה, אלונה סער ומלך זילברשלג. היא חילונית מובהקת והוא מגדיר את עצמו כחרדי. אני לא יודעת אם הזוגיות שלהם תחזיק מעמד שנים ארוכות, אבל נראה שבינתיים זה עובד להם ואני מאחלת להם טוב. מה שכן, הוא בבירור מנהל אורח חיים כזה שהוא שמים וארץ לעומת אורח חייהם של חרדים אחרים. מה שאני מנסה להגיד: צריך לרדת לעומקן של הנפשות הפועלות כדי להבין אם ואיך זה יכול לעבוד, כי יש כל מיני מקרים.

    פוסט מעניין וגם התגובות.

    Liked by 2 אנשים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.