כיצד להתגונן מפני הטרדה מינית בחברה החרדית


מאמר מעניין הקורא לקדם בית דין לטיפול בבעיות מיניות בחברה החרדית. חשבתי שאולי זה יעניין את הקוראים ולכן חשבתי שמן הראוי לשתף זאת פה.

כבן לחברה החרדית, גם אני בתור ילד אהבתי לקרוא את הספרים של חיים ולדר, וכמו רבים במגזר החרדי גם אני הוכיתי לאחרונה בתדהמה, כאשר נודע לנו שיש מספר נשים הטוענות שחיים ולדר הטריד אותן.

תהיתי לעצמי אם ניתן ללמד ילדים להתגונן מפני תוקפים כאלה, ואם כן, כיצד הייתי מלמד את ילדיי להתגונן מפני תוקף פוטנציאלי כדי למנוע מהם סבל ועוגמת נפש רבה בעת התקיפה וטראומה לשנים ארוכות ועצובות.

אני חושב שחשוב לעסוק בנושא, בפרט אנו, בני המגזר החרדי, הרגילים לחשוב שברוך ה', ה' שומר עלינו ואצלנו זה לא יקרה. צריך לעשות השתדלות ואני תוהה בכאב מדוע לא לימדו אותנו על העניין, ומה מנע ממני להפוך לקרבן כשהייתי צעיר וחלש?

בפרט אנו, בני המגזר החרדי, רגילים לחשוב שברוך ה', ה' שומר עלינו ואצלנו זה לא יקרה. אני תוהה בכאב מדוע לא לימדו אותנו על העניין, ומה מנע ממני להפוך לקרבן כשהייתי צעיר וחלש?

העניין חשוב בפרט לחברה החרדית, שהרי אנו בבעיה חזקה בנושא.אנו בחברה מחנכים לצייתנות. ורבים מהפוגעים הם לא רק אנשים חינוך, אלא אנשי דת עם סמכות בעולם החברתי החרדי. מי מאיתנו ירצה להסתבך בשמועות רעות שיפגעו בו בשידוכים או יפגעו בשם ילדיו בשידוכים? כתוצאה מכך רבים נתונים בסכנה כזו והייתי מצפה לשיחות בנושא ולחינוך נגד אלימות מיניות במרחב.

והנושא גם חשוב לדת, שהרי מחקרים רבים מצאו שאם אדם דתי סבל מאלימות מינית על ידי אדם בעל סמכות דתית, יש לו סיכויים רבים יותר לנטוש את הדת והאמונה, לא עלינו.

ואולי מכיוון שאנו חברה כה צייתנית אז לא חינכנו להגנה עצמית מעצימה, כי זה נתפס כעלול לעורר את הילד למרדנות – ולא כך אפשר ללכת בדרך האמצע, לחנך הילד להתכונן מפני עבירות חמורות ומאידך לכבד את המערכת.

לצערי אני מכיר באופן אישי מכר, בחור ישיבה יקר מישיבה מובחרת, המתקשה כיום בשידוכים כי הוא חווה אלימות מינית במגזר. הוא הלך למטפלים רבים ולוקח כדורים המומלצים לו, אך מזור לנשמתו הפגועה אין. כיום הוא תקוע בשידוכים ואינו יודע מה לעשות עם עצמו, והכל בגלל העבר הטראומטי שלו. עצוב מאוד.

במניעת תקיפות מיניות במגזר יש את ההיבט של הפוגע ואת ההיבט של הנפגע. בהיבט של הפוגע, צריך לחנך חינוך מיני לאור ההלכה והמוסר ובכך נחסוך ונמנע הטרדות מיניות של חבר'ה שהטרידו מחוסר מודעות לחומרת המעשים. נמנע בדרגה מסוימת אולי גם התרגלות למצב זה, ואז כשאדם פוגע חסר מודעות נחשף לכך שהוא חוטא גדול ועבריין מיני – אולי הוא מתייאש מעצמו ולא רואה סיבה להפסיק כבר. ועל ההיבטל של הנפגע, אדבר בהמשך.

בנוסף, אם בכל פעם שמתפרסם סיפור של תקיפה מינית במגזר נתקוף את הקרבנות כאילו פיתו את התוקף וכדומה, אזי לא יהיה תמריץ למותקפים ומותקפות להוקיע את התוקף. הם יחששו שדעת הקהל במגזר תתקוף אותם, ואולי גם תייחס להם שיתוף פעולה עם החילונים נגד אנשי סמכות חרדיים.

לגבי חינוך והעצמת הנפגע האופציונלי, לא ברור אם ניתן בכלל להתגונן לגמרי מפני פגיעה מינית, אבל המחקר מצא שמי שעבר אימוני הגנה עצמית מעצימה מגן על עצמו טוב יותר ממי שלא. לעתים ניתן להתגונן על ידי איומים וצעקות על הפוגע או על ידי הכאת הפוגע בסטירות, באגרופים, בבעיטות ונשיכות. ואפשר גם לברוח או לחסום את מכות התוקף על ידי תרגילי חסימה.

לצערי אני מכיר באופן אישי מכר, בחור ישיבה יקר מישיבה מובחרת, המתקשה כיום בשידוכים כי הוא חווה אלימות מינית במגזר. הוא הלך למטפלים רבים ולוקח כדורים המומלצים לו, אך מזור לנשמתו הפגועה אין

התגובות לתקיפה בטבע האנושי וגם בקרב בעלי החיים הן החזרת מלחמה, בריחה או קפיאה. ולפעמים כשאנו נוהגים ברכב ולפתע יש בעל חיים או ילד על הכביש, שבמקום להימלט מאיתנו קופא ונשאר במקומו. מתברר שמסיבות אבולוציוניות הגוף משתק אותו כדי שלא יהווה איום על הטורף, כדי שזה לא יתביית עליו ויהרוג אותו. כך לעתים גם בתקיפה מינית, הגוף קופא, אולי בנסיון אינסטינקטיבי להיעלם מן העין.

למעשה המותקף שנהיה משותק או קופא לא עושה זאת בכוונה, אלא איבד שליטה על גופו. מצב טבעי זה למעשה מעניק יתרון לתוקף, שבעצם האיום שלו משתק את הקרבן.

הרעיון בהגנה עצמית מעצימה הוא לתרגל מצבי סכנה. לתרגל פתרונות ובכך אולי להיות מוכנים יותר לקראת תוקף עתידי. לא תמיד זה יעזור, אבל כשתוקף מזהה אדם שמתנגד, אפילו מילולית, לעתים הוא יחשוש להסתבך בבעיות.

בעולם שלנו יש לא רק יצר הטוב, יש גם יצר הרע. ויש אנשים שהם בעלי יצר הרע חזק ושומה עלינו להתגונן מפניהם. חובה עלינו ללמד את ילדינו הרכים והתמימים להתכונן לקראתם ולתרגל מצבים לא נעימים שיכולים לקרות ודרכי התנגדות למצב הזה, ובכך אולי לנסות להכין אותם טוב יותר לחיים.

חוץ מיצר הטוב, יש בעולמנו גם יצר הרע. ויש אנשים שהם בעלי יצר הרע חזק ושומה עלינו לנסות התגונן מפניהם. חובה עלינו ללמד את ילדינו הרכים והתמימים להתכונן ולתרגל מצבים לא נעימים שיכולים לקרות

לאחר התחקיר שהתפרסם בהארץ על הידוען החרדי חיים ולדר, רבים ממכרי ברשתות החברתיות טרחו להגן על שמו הטוב. זאת למרות שהם לא מכירים אותו אישית. הרבה אמרו שעדות ממקור אחד של עיתון הארץ אינה אמינה וצריך עוד עדויות.

לפיכך אני קורא להקים בחברה החרדית בית דין לענייני צניעות כמו פורום תקנה בחברה הדתית לאומית העוסק בענייני פגיעה מינית. ושם ימונו כמה פעילי ציבור ובכך יקדמו הוקעה של אנשים נקלים שעשו מעשים שלא יעשו בחברה החרדית.

צריך בית דין שינוהל על ידי גורמים מתונים בנושא, שלא יתקפו בפזיזות את הקורבנות. צריכים להיות שם צעירים שיתחלפו כל כמה שנים. א. כדי שלא יאשימו רבנים גדולים שמשהים פרסום לא מספיק אמין או לא מספק כהגנה על הפוגע או האנס. ב. כדי שיהיה אכפת להם. ג. כדי שתהיה תחלופה וככל שיהיו יותר רבנים יהיה יותר קונצנזוס.

בית דין כזה יכול לקדם מהפכת מודעות בחברה החרדית, ולמנוע מאנשים המתקשים להאמין עד להרשעה מוחלטת בבית משפט להכחיש את הפגיעה ובעצם להגן על התוקף המיני.

לפיכך אני קורא להקים בחברה החרדית בי"ד לענייני צניעות כמו פורום תקנה בחברה הדתית לאומית, לענייני פגיעה מינית. פעילי ציבור שיקדמו הוקעה של אנשים נקלים שעשו מעשים שלא יעשו בחברה החרדית

אני מציע לקרוא לבית הדין "בית דינה ותמר" על שם דינה בת יעקב אבינו ועל תמר בת דוד המלך שסבלו גם הן מפגיעה מינית אכזרית.

10 מחשבות על “כיצד להתגונן מפני הטרדה מינית בחברה החרדית

  1. אל רום

    יפה שוב מצידך ג'ורג'י, שהבאת לנו זאת. נושא קשה וכאוב.

    יש פה הרבה סיבוכים. זה לא כזה פשוט כפי שחושבים. מה שאגב קוראים בתקשורת, זה אפילו לא קצה קצהו של הקרחון אגב.

    אבל, ננסה להסביר ענין עקרוני, שמכרסם ברעיון הזה, של הוקעה ושפיטה מתוך החברה החרדית עצמה, כפי שמוצע בפוסט המקושר:

    מה שקורה בין היתר, זה דבר פשוט:

    הרב או רבי (בהתאמה, ליטאים נניח או חסידים) יש לו כריזמה. יש לו השפעה. הכריזמה יסודה בציות עיוור. הליכה עיוורת. לא השכל והשכנוע הרציונלי משכנעים האדם. אלא, קומפלקס של יכולות אישיותיות שגורמות לאדם, להאמין וללכת אחרי דמות מנהיגה, בגלל, אינטואיציה יותר מאשר שכל, ואורחות מוסר.

    במצב כזה, הגבולות, בין מותר לאסור, יכולים להיטשטש בעיני הקורבן לא פעם. הכריזמה והצייתנות העיוורת כמעט, היא מובנית. ואז לוקח זמן, עד שמבינים ומתעשתים לגבי חצייה של קוים אדומים.

    לא מזמן היה ערעור פלילי בעליון לגבי עבירות מין נאלחות, של איזה רבי, על נערה חרדית אומללה ותמימה להדהים.

    נצטט מן הפסק דין (רצ"ב לינק אליו):

    "הנפגעת הכירה את המערער כרב של משפחתה, דמות שהוריה נוהגים להתייעץ איתה בכל שאלה ולפעול לפי הנחיותיה בכל עניין. נוכחותו בחייה האישיים נעשתה דומיננטית יותר כאשר המערער יזם פגישה עימה ועם הוריה על מנת לדון בשידוכה לבנו שעמד להתגרש, ובהמשך ביקש ממנה לבוא לביתו לצורך ביצוע עבודות ניקיון בתשלום. באחד מהימים שבהם הייתה בביתו לצורך ניקיון, המערער נתן לנפגעת מכתב שכינה "מכתב מהשמיים", שבו סיפר לה שחלם שהיא אשתו המיועדת לו מהשמיים, והורה לה לספור "שבעה נקיים", לטבול בים ולבוא אליו כאשר היא טהורה. הנפגעת פעלה כפי שהורה לה והגיעה לבית הכנסת של המערער, שם הוא הוביל אותה למחסן. הוא חיבק אותה, נשק לה, אמר לה מילות אהבה, כאשר הוא יושב על כיסא והיא ישובה על ברכיו. לאחר מכן, הוא הורה לה להתפשט, לשכב על מזרון שנמצא במחסן ולמרוח משחה באיבר מינה. היא חששה ושאלה מספר פעמים האם לעשות כן, אך הוא עודד אותה עד אשר נעתרה לו. המערער כיבה את האור, נשכב על הנפגעת וניסה להחדיר את איבר מינו לאיבר מינה, תוך שהסב לנפגעת כאבים. הוא הגיע לפורקנו. בסיום, הוא הורה לנפגעת להגיע לביתו כעבור מספר ימים. הנפגעת הגיעה לביתו של המערער במועד שנאמר לה. המערער הוביל אותה לחדר השינה, ישב על המיטה והושיב אותה עליו, חיבק אותה, מישש את גופה ונישקהּ בשפתיים. לאחר מכן, הוא הורה לה להתפשט, להיכנס למיטה ולמרוח משחה באיבר מינה. המערער נשכב על הנפגעת והחדיר את איבר מינו לאיבר מינה. הנפגעת שאלה אותו "מה זה בכלל ולמה עושים את הדברים האלה", והוא ענה לה שככה נכנסים להיריון, ושהוא רוצה ממנה זוג תאומים. בסיום, המערער מסר לנפגעת ספר העוסק בדיני טהרה, והורה לה לקרוא בו ולבוא אליו שוב כעבור מספר ימים. הנפגעת הגיעה לפגוש את המערער בבית הכנסת במועד שנאמר לה. המערער הכניס אותה לחדר הסמוך לעזרת הנשים. הוא אמר לה שמאחר שלא באה מוקדם "אנחנו לא נספיק", אבל "חיבוק ונישוק אפשר". הוא נעל את הדלת ואז הרים את חולצתה של הנפגעת, מישש את גופה, ונישק את חזה ואת פיה. יצוין כי אירוע זה, שבגינו הורשע המערער בעבירה של מעשה מגונה בנסיבות אינוס במרמה, לא מופיע בכתב האישום, והרשעת המערער בו נעשתה בהתאם לסעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982. בסיום, המערער הורה לה פעם נוספת לבוא אליו כעבור מספר ימים. בהמשך, משקיבלה הנפגעת את המחזור החודשי, היא העבירה למערער פתק באמצעות אביה, שבו כתבה כי בהיותה "טמאה" לא תוכל לבוא אליו כפי שביקש. לאחר מספר ימים, המערער התקשר אל הנפגעת מהטלפון בביתו והזמינהּ אליו. כאשר היא הגיעה, הוא הורה לה לשוב ולספור "שבעה נקיים", לטבול בים ואז לבוא אליו. הנפגעת הלכה לים אך לא טבלה כי חששה. כאשר הגיעה אל המערער וסיפרה לו כי לא טבלה בים, הוא אמר לה "שהוא יעשה גורל מה רצון שמיים בעניין". הוא כתב שני פתקים, ערבב אותם ואמר לה לבחור פתק; בפתק היה כתוב שרצון שמיים שיהיו ביחד "למרות המצב". באותו מעמד הורה המערער לנפגעת לחתום על מסמך שלפיו היחסים ביניהם הם בהסכמתה, והיא עשתה כן. לאחר מכן, הוא הוביל אותה לחדר השינה, שם חיבק ונישק אותה על השפתיים ועל החזה, מישש את גופה ואמר לה למשש את שלו. בהמשך, הם נכנסו למיטה מתחת לסדין, כאשר הנפגעת עטופה בחלוק שהמערער נתן לה. המערער שכב מעליה, ולאחר שהנפגעת מרחה משחה באיבר מינה לבקשתו, הוא החדיר את איבר מינו לאיבר מינה. הנפגעת אמרה למערער מספר פעמים שכואב לה ושאלה אותו מה הוא עושה, והוא אמר לה שהוא מנסה לקרוע את הקרום שלה. הוא אף החדיר את אצבעו לאיבר מינה לשם כך, חייך ואמר לה: "הצלחנו קצת"."

    עד כאן הציטוט:

    עד שהיא התעשתה, והבינה שהבן אדם, סתם סוטה מין, ושום ענייני שמיים ושום נעליים, לקח לה זמן. תמימה להדהים אכן. אז הגנה עצמית וכאלו, לא תמיד, רלבנטיים, בלי שינוי מנטלי עמוק.

    הדברים מובנים. כך גם בחברה החילונית להבדיל אלף אלפי הבדלות:

    נניח, הרבה נשים בעבודה, מפוטרות, או לא מתקבלות לעבודה, בגלל שהן בהיריון, או ייכנסו בעתיד להיריון. זה מובנה. זה סטרוקטורלי.

    לכן, השינוי צריך להיות מאוד רדיקלי. ויסודו כפי שכתבתי, בהעצמה משמעותית מאוד של נשים. כלכלית, ומנטלית להעצים. להפוך אותן, למנהיגות, ועצמאיות. בית דין רבני, בטח יסבול מבעיות מובנות, ולא יוכל ממש, לעקר התופעה ולהילחם בה.

    השאר, לא נישאר צעירים יותר……

    כאן לפסק הדין:

    https://bit.ly/31cpbsJ

    Liked by 2 אנשים

    1. GeorgVon1 מאת

      מפחיד. קראתי ברפרוף את פסק הדין. תודה.

      העניין מזכיר לי שפעם שמעתי מישהו שואל מדוע רק דוד נענש בחטא בת שבע – למה לא בת שבע? והוא ענה שדוד המלך נחשב כנביא ה' וממילא כרב ואם הוא פוסק לאשה שזה מותר והיא מאמינה לו, היא אנוסה.

      אהבתי

  2. י.ד.

    לפעמים עודף צניעות אצל חרדים גורם לכך שהם פשוט לא יודעים על מה מדובר. בעבר יהודים חיו עם חיות, פרות כבשים, תרנגולים ועוד. כילדים ראו אותם מקיימים יחסי מין ומתוך כך הבינו על מה מדובר ומה הגבר עושה עם האישה ואיך הוא מביא איתה ילדים. היום החרדים חיים חיים סטריליים בלי אפילו כלבים בסביבת המגורים. במצב הזה אין שום מידע כיצד דברים כאלו נעשים ומה קורה. כל דיבור ישיר על הנושא מושתק כלא צנוע. את הפרשיות הרלבנטיות בתורה לא קוראים ובוודאי לא מסבירים. הלכות מפורשות לא נלמדות וכך מגיעים לעשות דברים בלי ידיעה שזה אסור.

    לדעתי עדיף לדבר על הדברים, להסביר אותם וכך לא להגיע למקומות מסוימים בלי שום ידיעה.

    Liked by 2 אנשים

    1. GeorgVon1 מאת

      אני מסכים. אכן ראו בגלות חיות או ראו גויים שעושים דברים – כיום החרדים מדי מנותקים ואז זה מאפשר בעיות

      השאלה היא האם באחוזים הבעיות רבות מעבר ל"יתרון" של הנתק?

      אהבתי

      1. י.ד.

        אני לא יודע אם צריך להיכנס מיד לתיאורים גרפיים אבל בהחלט אפשר לדבר על זה שיש דבר כזה יחסי מין, לשכב, להוליד ילדים וכו'. וכמו כן ניתן לתת להם לקרוא ספרים שמהם יבינו מדעתם על מה מדובר. כל אחד לפי גילו ודעתו. את ילדים קטנים רק מזהירים מזרים שלא יגעו בהם. ככל שגדלים ניתן לדבר על עוד נושאים כמו משיכה מינית, התנהלות במרחב ציבורי ועוד.

        Liked by 1 person

        1. GeorgVon1 מאת

          אני זוכר שפעם קראתי או שמעתי שבהרבה מקומות של יהודים כגון הגטאות של היהודים – זה היה אזור כאקס טריטוריאלי. אז שם היה מותר בתי זונות באירופה הנוצרית – ברור לי שכך למדו הרבה מהשכנים

          Liked by 1 person

  3. ירושלמי

    הפתרונות שמנית לגבי תגובה לתקיפה הם כאשר מדובר בתוקף לא מוכר התוקף בצורה כוחנית מפתיעה. במקרה המדובר זהו אונס על ידי אדם מוכר המתקרב בנועם ולא על ידי כח פיזי. לכן ההתגוננות אינה על ידי צרחות או מכות. אלא על ידי הבנה שמותר לומר לא למי שעובר את הגבול גם אם מדובר באדם מכובד. לומר לו בקול אני מקפידה על דיני ייחוד.

    אהבתי

    1. GeorgVon1 מאת

      היות שגם התוקף המוכר מתבסס על סמכות, שהיא כוחנית – לכן צריך להיות אנשים שיודעים להתגונן, יודעים להגיד לא גם בקול. הרעיון הוא לתרגל התנגדות. וגם אם אדם חזק יותר ולא מפעיל כוח, אבל ישנו חשש שמא יפעיל טוב ללמוד להתגונן כנגד כוח ברוטאלי

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.